čtvrtek 31. října 2019

Jmenuji se: Anička



Ahoj všichni, dnes po opravdu, opravdu dlouhé době vám přinášíme rozhovor s mladou, talentovanou slečnou z Ukrajiny, která nyní bydlí tady v Čechách (teda pardon na Moravě) a věnuje se velmi krásnému koníčku a tím je kreslení. Takže se pohodlně usaďte, udělejte si čajík nebo kafčo a pojďte se s ní seznámit.

Všechny odkazy na Aničky profily najdete dole v článku.

Ahojky Ani, pověz nám něco o sobě, kolik ti je, odkud pocházíš a kde bydlíš?

Ahoj, jmenuji se Anna Guk, je mi 28 let, pocházím z Ukrajiny a teď bydlím v Židlochovicích, což je kousek od Brna. V České republice už jsem necelých 8 let.

Hned ze začátku se zeptáme, přišla ti čeština těžká?

Já bych řekla, že první 2-3 měsíce mi opravdu těžká přišla. Všichni okolo mě mluvili a já jim nerozuměla, ale chce to čas a člověk se to naučí. Nejvíce mi to pomohlo asi na vejšce, kde nikoho nezajímalo, že jsi cizinka, prostě jsem musela porozumět tomu všemu, učebnicím, otázkám, které mi tam pokládali a tak.

Co práce? Kde teď pracuješ?

Teď pracuji v hotelu na pozici recepční nedaleko Brna.

Slyšely jsme, že také kreslíš, můžeš nám říci, jak tě napadlo, začít s kreslením?

Teď, poslední dobou, se tomu věnuji mnohem víc, asi už půl roku. Jinak jsem kreslila celý život asi tak od 5–6 let. A při základní a střední škole jsem 10 let absolvovala zájmovou, uměleckou školu. Po střední jsem už ale nepokračovala dál. A místo toho abych nastoupila na nějakou designovou vysokou školu, tak jsem šla na školu, kdy jsem myslela, že se ze mě stane architektka, no a místo toho jsem zjistila, že ze mě asi bude spíš stavař, protože je to vlastně stavební fakulta, která je místo o nákresech, hlavně o počtech, což mě vůbec nebralo. No a po ukončení bakalářky na Ukrajině jsem se vydala sem, ale jelikož už jsem si ve své tvůrčí činnosti nepřipadala vůbec jistě, nevěřila jsem si, tak jsem vlastně šla studovat management cestovního ruchu. A teď už když mám dostudováno a trochu volného času, tak vše směřuji k tomu kreslení. Dokonce mám v hlavě i chuť zkusit si nějaký kurz. A třeba pokud se poštěstí, tak bych časem chtěla vystavit své obrazy v nějaké kavárně.



A už o nějaké kavárně víš?

Jo, mám zatím kontakt do dvou mých oblíbených kaváren, jedna je tady v Brně a druhá v Olomouci. Ještě mi jen chybí více materiálu pro vystavení, ale pracuji na tom.

Co přesně kreslíš, jaký máš styl?

No řekla bych, že jsem teprve na cestě hledání toho jednoho svého stylu. Jsem takový člověk, který rád vybírá jen to jedno. Ale mám několik směrů, které mě velmi baví jako například: Fashion ilustrace nebo dětské ilustrace do knížek. No a z materiálu nejraději maluji inkoustem a akvarelem, ale ráda to kombinuji s pastelkami, fixami a podobně.



Pověz nám kde ráda kreslíš a máš nějaké své pracovní místo?

Tak úplně nejraději kreslím v klidu a pohodlí doma, ale pokud mám nějakou volnou chvilku třeba v práci nebo ve vlaku, tak kreslím i tam.

Absolvovala jsi na to nějaký kurz? A bylo to tady v Čechách nebo ještě na Ukrajině?

Tak to už jsem říkala, absolvovala jsem kurz kreslení a bylo to ještě na Ukrajině.

Máš nějaký vzor? Nebo inspiraci?

Jo, skoro vždycky podle něčeho kreslím, ne vždycky podle jedné předlohy, ale podle více nákresů, fotek, co mě inspirují. Podle toho něco prostě vznikne.

A víš, jak daleko chceš s kreslením dojít, čeho chceš dosáhnout?

Momentálně bych hrozně ráda ilustrovala nějakou dětskou knížku.

Opravdu, to je super a zkoušela jsi odpovědět na nějaký inzerát nakladatelství, pár už jsme jich viděly.

Nezkoušela jsem to ještě. Měla jsem pár podobných nabídek, ale spíše ze zahraničí a bohužel jsem ani v jednom neuspěla. V Čechách jsem, ale na nic podobného ještě nenarazila, ale kdyby se mi nějaká nabídka poštěstila, ráda bych ji přijala. A také bych ráda vytvořila pár obrazů a uspořádala bych tu výstavu, o které jsem mluvila na začátku.



To zní hrozně fajn. Řekni nám, kdo tě k malování přivedl?

Upřímně já vůbec nevím. Asi když jsem byla malá. To jsem byla hrozně akční dítě a jelikož mamka nevěděla, co se mnou, tak mě šoupla do několika kroužků, a to malování se u mě nějak uchytilo. A už jsem u toho vydržela. 😁

Máš nějakou svou oblíbenou kresbu?

Ano mám, ale nemám ji vyfocenou. Kreslila jsem ji hrozně dávno jako akvarel. Je to obrovský obraz, na kterém jsem zachytila maminku s dítětem ve vodě a věnovala jsem ho své mamince, takže je teď na Ukrajině.

A kreslila jsi to podle něčeho nebo z vlastní hlavy?

Inspirovala jsem se obrázkem, ale postupně jsem tam dal více svého.



Podporuje tě tvůj přítel ve tvoření a kresbě?

Ano, jednou jsem mu chtěla darovat nějakou drobnost, ale jelikož jsem nestíhala nic koupit, rozhodla jsem se ho nakreslit (v té chvíli to bylo rychlejší). No a namalovala jsem ho, jak loví ryby. On si ho teď vystavil. Takže ho máme doma na zdi. Já ho upřímně neuvěřitelně obdivuju, protože mě podporuje v hodně věcech i těch šílených. Říká mi: „Dělej, co tě baví, pokud máš na to chuť a čas“.

Máš ohledně kreslení nějaký sen, co bys chtěla nakreslit?

Ne, konkrétní obraz ne, ale mám v hlavě jistou sérii, co bych chtěla vytvořit. Hodně mě chytl zdravý životní styl, ekologie a tak. No a díky tomu jsem měla možnost spolupracovat s jednou organizací pro záchranu zvířat, bylo to teda v Rusku a napadlo mě při tom, nakreslit sérii obrazů zvířat, které jsou na seznamu ohrožených druhů. Snad to podpoří to, aby se lidé pořádně zamysleli nad tím, co se děje kolem nás a jak to špatně může dopadnout. Takže to je teď plán, co bych velmi ráda v blízké době zrealizovala a pokud se to povede a předá to tu hodnotu, budu neuvěřitelně šťastná.



A další náš dotaz, která kresba byla nejsložitější a jak dlouho trvala?

No, nejsložitější byl právě obraz té maminky s dítětem, protože to bylo kreslené velmi do detailů, podrobná realistická kresba, které v momentální době už nedělám a spíše se zaměřuji na tu dětskou ilustraci, která je jednodušší, zabere maximálně den nebo dva. Zatímco tamten obraz jsem kreslila minimálně 4 měsíce. Ale berte v potaz, že jsem to kreslila jen ve chvílích, kdy byla nálada a čas.

To je neuvěřitelný. Nejsme si jisté, jestli bychom mi něco podobného dokončily. Kreslíš podle předlohy nebo vše tvoříš z hlavy?

Upřímně to hodně záleží na situaci, většinou tě prostě musí něco nadchnout, jako třeba s těmi zvířaty, tam třeba předlohu ještě nemám, takže jasně budu brát něco z fotek a něco z hlavy. Musí v tom být ale i nějaká myšlenka. Musí to mít jistý cíl, vyšší hodnotu, nemůže to být je hezký obrázek, který nic neříká.

Žádají tě lidé o jejich portréty?

Žádají, ale upřímně, až tak moc ráda portréty nemám. Nakreslím je, ale ne vždy je ta podoba stejná, protože já kreslím podle toho, jak to vidím. Těm lidem se to třeba líbí, ale já většinou spokojená nejsem a už se mi do toho potom nechce.

A co nějaký autoportrét?

Mám jich pár ve sketchbooku, ale jinak se nemám natolik ráda, abych se kreslila na velká plátna.

Čím vlastně kreslíš?

No, nejvíce kreslím právě tím akvarele, inkoustem a linerem.




A co na sociálních sítích? Jsi na nich aktivní a kde přesně? Máš nějaký blog nebo místo, kam své výtvory dáváš?

Teď jsem si udělala takovou minimalistickou stránku, kam vkládám pouze své obrázky, takové jisté portfolio.  Jinak mě všichni mohou najít na Instagramu jako @ani_guk.


Mohla bys lidem doporučit, co třeba v Brně navštívit? Jaké je tvé oblíbené místo a proč?

Já mám velmi ráda podnik s názvem Bavard. Mají tam boží snídaně, jako třeba obložený toast a vejce benedikt + moc se mi líbí interiér a styl umělce, který to dělal. A mimo podnik mám ráda posezení vedle Petrova. Tam je moc hezký výhled.

Jeden z posledních dotazů, který pokládáme každému našemu hostovi. Máš ráda kočky, je to tak? Máš nějakou?

Mám moc ráda kočky a mám doma dvě, teda rodiče mají, ale já se zatím nechystám žádnou si pořídit.

A co kočičí kavárny, jaký k nim máš postoj?

Miluju kočičky a kočičí kavárny.

A náš poslední dotaz. Jak ti chutnalo v téhle kavárně, co jsi si dala a proč? Btw. Jsme v kavárně Momenta v Brně.


Měla jsem zde ovesnou kaši s ovocem a byla moc dobrá. Takže všem doporučuji. Toto místo má nejlepší recenze na snídaně tady v Brně, i když má trochu pražské ceny, ale rozhodně to za to stojí.

Tak jo, to by od nás dneska bylo všechno, Aničce moc děkujeme, že si našla čas a v Brně se s námi sešla.

Takže pokud vás zajímají Aničky kresby mrkněte na její Instagram nebo portfolio (odkaz tu) a nebojte se jí ozvat, klidně můžete přes nás, my jí vaše dotazy nebo otázky přepošleme. Popřípadě jí můžete kontaktovat i osobně, právě na jejím Instagramovém profilu. @ani_guk.

Ostatní odkazy na podniky máte tady. Bavard – na Insta je hledejte pod @bavard.brno. To samé i Café Momenta, kam jsme zavítaly spolu. Odkaz na ofiko stránku máte tady na Instagramu je najdete pod @cafemomenta.

Mějte se moc krásně a těšte se, protože brzy pro vás budeme mít další rozhovory!

Holky ze Zážitky na 4

Žádné komentáře:

Okomentovat