sobota 22. února 2020

Jmenuji se: Marťa - část druhá


Ahoj všichni, vítejte u druhé části našeho rozhovoru s Marťou. Pokud jste nečetli první část, tak klikněte sem a začněte tím, ať vůbec víte, s kým tu rozhovor vedeme.

Opět všechny odkazy najdete pod článkem.

Teď už ale přejděme k pokračování.

Navažme, kde jsme minule skončily. Máš nějaké tajné přání ohledně agility? Je tu nějaká soutěž, kterou bys chtěla vyhrát?

Vzhledem k tomu, že mám štěně, tak bych si s ní chtěla právě splnit sny, které jsem si nemohla splnit s papillonama, protože neměly úplně konkurenční rychlost na to „běhat výš“ - třeba na mistrovství Evropy a tak. A rozhodně bych s tou fenkou chtěla běhat naplno a chtěla bych se časem propracovat, minimálně zkusit ty kvalifikační závody a uvidíme, co bude dál. Hlavní je to stále dělat pro radost.

Jsou nějaké rasy psů, které jsou na agility učenlivější?

Jsou rasy psů, které mají lepší fyzický možnosti běhat agility a zároveň jsou dost oblíbený psi, kteří se kupují právě na agility. Takže asi takhle, každý pes může běhat agility, třeba i jezevčík.

A když jsi se zmínila o tom jezevčíkovy, jaké plemeno tě na agility šokovalo nejvíce?

No tak právě ten jezevčík, jak už jsem řekla před chvílí a taky Corgi, ti fyzicky prostě nemají tělo stavěné na takové závody. Pes prostě potřebuje mít na to skákání lehčí tělo a dlouhé nohy. Ono vypadá hrozně vtipně, když jezevčík zaběhne do slalomu, to je potom jak kloubouvej autobus 😁. Ale naučit se to může vážně každý.

Ještě jsi to asi nezmiňovala, ale mohou spolu závodit všechny rasy psů, že ano?

Jo, to určitě jo, není to nějaký diskriminační. Ono před každým závodem se pes změří a podle toho, jak je vysoký, se pak řadí do kategorie small, medium nebo large. Díky tomu je to i víc fér.
Chystáte se teď na nějaký velký závod?

Do konce roku mám v plánu 3 závody. Z toho jedno je mistrovství Papillonů na Slovensku.


Tak to moc držíme palce. A do kolika let mohou psi závodit?

No, záleží hodně na uvážení majitelů, ale od 9 let, mohou už malí psi závodit v kategorii veteránů. Od 8 tuším, že je to pro velký psy.

A docházíš nějak pravidelně k veterináři? Víme, že jsme se bavily o fyzioterapii pro psy, tak jestli nám k tomu můžeš taky něco povědět?

Jo, jo, já s pejsky docházím, více méně pravidelně, na kontrolu. Fyzioterapeut zkontroluje, jestli je ta fenka v pořádku a zároveň je dobrý tam zajít preventivně, protože kolikrát si pes může během závodů vyhodit třeba prst na tlapce. On to na sobě nedá znát. Je prostě lepší, že třeba i při zablokování zad to ten fyzioterapeut povolí a tomu zvířeti pomůže. Věrně chodíme k Nelle Semecké už víc jak 3 roky.

Co talentové soutěže nebo výstavy? Nechtěla jsi je někdy se svými pejsky zkusit?

Já jsem byla na výstavě s Kejsou jenom jednou a úplně mě to jako odradilo. Přišlo mi, že tam nebyla nijak pozitivní atmosféra. Spíš to bylo trochu nudné. Člověk právě celý den čeká, než přijde na řadu, pak tam chvíli chodí dokola, aby si jí ten rozhodčí mohl posoudit a pak zase čekáš na výsledek.

Co se týče těch talentových soutěží, tak to mě upřímně vůbec neláká.

Víme, že i poskytuješ tréninky jiným, přijímáš ještě?

Jo, vedu tréninky, ale spíš je to asi přes známost. A tím, že je to na cvičišti v Kateřinkách, tak přes majitelku tam mám docela dost nových lidí.

A na to musíš mít taky nějaké zkoušky? Nebo je to, že se rozhodneš, hele chci trénovat, tak budu trenér?

Dřív na to bývaly licence, ale v dnešní době už ne.

Jak dlouho takový trénink trvá?

Trénink trvá hodinu, někdy i 2. Zase to hodně závisí na trenérovi, jak si to nastaví a kolik má týmů. Někdy má 3 týmy, někdy i pět, někdy jen jeden tým.

A trénovala jsi někdy nějakého psa, co šel na nějakou velkou soutěž? Anebo i nějakého, který vůbec nechtěl poslouchat?

Většinou trénuji začátečníky, ale i týmy, co normálně závodí i na větších závodech. K té druhé otázce. Trénuji psa, který vůbec není motivovaný, běhají s ním 2 malý holčičky. A jelikož ani jedna z nich u něj nemá nějakou autoritu, tak jsme hlavně pracovali na tom, aby je začal poslouchat. A naštěstí jsme už za půl roku zvládli ho naučit alespoň 10 překážek v řadě, zatímco na začátku jsme ho posadili na start a on hned utekl. Takže jsou tam zajímavý případy. Ale zatím jsem to nikdy nevzdala.

Jak dlouho trvá vycvičit pejska na soutěže?

Trvá to cca rok a půl, a to štěně může běhat až od roka a půl. Takže tak asi.

Kde tě lidé mohou najít, kam se ti mohou ozvat?

Kontakt na mě zájemci mohou najít na webu agility v Kateřinkách, tam je teda možnost se mi ozvat. A pak teda ještě na Facebooku nebo Instagramu. Pravděpodobně budu časem trénovat i v Dolních Měcholupech.

Super, odkazy na tvé sociální sítě dáme pod článek. Teď však k další otázce. Soutěžila jsi i v cizině, kde nejdál to bylo?

Nejdál jsem soutěžila ve Švýcarsku a bylo to na již zmíněném mistrovství Evropy juniorů. A to byla reprezentace za juniorský týmy, kdy jsem skončila 4. ze 60 v jednotlivcích. V reprezentaci za juniory jsem byla jen jedenkrát – Kejs byla tenkrát fakt mladá a další rok jsem pak nebyla už junior. Pak už jsem závodila jen na Slovensku. Je fakt, že teď hodně plánuju jezdit do zahraničí. Třeba by se mi to mohlo splnit s Maddie.


Nás tak teď napadá. Na takové závody můžou pouze psi s papírama?

Na menší závody můžou psi s papírama bez nich i kříženci. Ale na ty větší, jako je mistrovství světa a tak, můžou pouze „papíroví“. Kříženci pak mají své mistrovství světa, který je spojený s paragility. Jde o speciální závod, kde jsou psovodi, se zdravotním postižením. A musím říct, že je to neuvěřitelně emotivní záležitost.

Účastnila jsi se s pejsky i něčeho zajímavého mimo agility?

Jojo, měla jsem možnost dostat se k natáčení filmu Bourák od Ondřeje Trojana, to je bratr herce Ivana Trojana. Ondřej Trojan režíroval mnoho filmů, jedním z nich je například film Toman. No a do filmu Bourák sháněli pejska, kterej je chlupatej a který jim splní určitou část příběhu. A právě moje Bonnie se jim hodila nejvíc. Je malá, chlupatá a je dost flegmatická, takže to celé dosti náročné natáčení zvládla snad bez nějaké psychické újmy. Natáčelo se ve Varnsdorfu a Bonnie hraje pejska jedné praštěné manikérky. Jedná se o komedii a na natáčení jsme byly celkem asi 6x nebo 7x. Film bude v kinech 28.5.2020 a později ho budou dávat i v České televizi. Takže jo, jsem na to zvědavá a dost se těším až ten film uvidím.

(fotografie od Báry lockefeer)

A tohle je tvoje první natáčení?

Jo, tohle byl můj jediný film a jsem za tuhle příležitost neskutečně vděčná. Splnil se mi tím jeden z mých největších snů. Zvlášť, když je už Bonnie starší, tak to pro mě bude taková zvěčněná památka.

A byly nějaké speciální požadavky, které Bonnie musela splnit proto, aby byla ve filmu?

Jojo, měla štěkat na povel, což na konec v jakých nervech byla, neudělala. Měla umět sedět v pelíšku nebo na nějakém místě a poslouchat a jinak teda nesměla se bát robotického vysavače, ale to bude takové překvapení, takže nic víc neprozradím.

(fotografie od Báry lockefeer)

Páni tak to je moc super a taky se těšíme, až ten film uvidíme. Mimo pejsků máš ráda i kočky?

Já jako mé nejoblíbenější zvíře beru králíka, pak je to pes a pak kočka. Prakticky jsme měla kočku celý život, takže jo, mám je moc ráda. To samé i králíčky, těch jsem měla taky hodně.

A co kočičí kavárny? Jsme teď v psí kavárně, tak jaký názor máš na kočičí?  

Nikdy jsem tam nebyla a hrozně mě to štve. Takže snad to v brzké době napravím.

Máš nějaké své oblíbené místo nebo podnik, kam bys chtěla lidi nalákat?

Můj oblíbený podnik je WAF-WAF a Dandy café u ségry. Ve WAFU mají vynikající jídlo a každej by tam měl zajít! A v Dandy se cejtím neskutečně pohodově a dobře. Takže asi tyhle 2 bych doporučila.

Poslední otázka, líbí se ti v této kavárně? Co jsi si dala? A chutnalo ti tu?

Takže jsme v kavárně Løype. Je to tu moc příjemný, útulný, líbí se mi tu a dala jsem si Latté, které mi moc chutnalo.

To je moc fajn, nám se tu taky líbí, takový ráj pro pejsky. My ti mnohokrát děkujeme, že jsi se s námi sešla a udělala tenhle rozhovor.

Pro vás čtenáře, doufáme, že se vám tenhle trochu delší rozhovor líbil a že vám dal nějaké zajímavé informace nejen o našem hostovi, ale také právě o agility. Takže pro ty z vás, co to zajímá více, nebojte se rovnou Martě nebo přes nás ozvat. My se vám na všechny dotazy pokusíme odpovědět.

Marti Instagram máte tady @martullin. Odkaz na webovky agility tu a Facebook tady.

Podniky, o kterých v rozhovoru mluvíte naleznete tady. Dandy café u ségry – webovky, Instagram @dandycafeusegry. WAF-WAF – Instagram @wafwafcz, odkaz na naší recenzi máte tu a Løype – Instagram @loype_cafe.

Od nás je to tentokrát vše. Jsme neskutečně rády, že naše články čtete a že vás baví.

Mějte se moc, moc fajn a zase příště Ahoj!


Holky ze Zážitky na 4

Žádné komentáře:

Okomentovat