sobota 3. srpna 2019

Památky: Chrám sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici

Ahoj všichni, dnes pro vás máme trochu něco jiného. Rozhodly jsme se, že vám sem zhodnotíme i památky, které jsme navštívily. Vzhledem k tomu, že jsme v pátek měly cestu do kavárny Trojka, kam jsme zamířily na jednu úžasnou snídani, o které se brzy dozvíte v recenzi něco více, tak jsme cestou měly i možnost navštívit chrám sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici na Novém městě v Praze, kde za druhé sv. války zemřelo 7 československých parašutistů.

Dva z nich, pravděpodobně nejznámější muži, kteří byli mezi nimi, byli Josef Gabčík a Jan Kubiš, jejichž úkolem bylo spáchat atentát na Reinharda Heydricha, tehdy zastupujícího říšského protektora Protektorátu, Čechy a Morava. Tento atentát byl pojmenován jako operace Anthropoid. A pokud byste se chtěli jít podívat dovnitř, tak směle do toho. Vstupné je zcela zdarma, takže na tento výlet můžete vyrazit, i když u sebe nemáte ani korunu. A kdyby se přece jen nějaká našla, můžete jí hodit do kasičky, jako dobrovolné vstupné. Jen bychom neradily se tam vypravit v jakékoliv pondělí a neděli (vyjma března až října), jelikož mají zavřeno. Ale jinak se můžete dovnitř mrknou od úterý do soboty/neděle, kdykoliv mezi 9 hodinou ranní a 17 hodinou večerní.

Tuto akci plánovali a připravovali se na ni, několik dlouhých měsíců ve Velké Británii. V prosinci v roce 1941 byli tito parašutisté vysazeni v obci Nehvizdy poblíž Prahy. Následně došlo k několika událostem a přípravám na samostatný atentát, který byl uskutečněn 27. května 1942. Na následky atentátu dne 4. června 1942 Heydrich zemřel. Byl zasažen střepinami z granátu, který na projíždějící vůz hodil Jan Kubiš poté, co Josefu Gabčíkovi selhal samopal. Po této události, bylo obnoveno stanné právo. Bylo zabito několik tisíc lidí a obce Lidice a Ležáky srovnány se zemí, z důvodů napomáhání parašutistům. Jak už je výše zmíněno, výsadkáři se ukryli v kryptě v chrámu sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici na Novém městě v Praze. Po zradě jednoho z parašutistů, došlo k tvrdým výslechům všech napojených osob na výsadkáře a následné vypátrání jejich úkrytu. Účastníci operace bohužel zaplatili svým životem, kde se všech 7 výsadkářů dne 19. června 1942 bránilo 700 nacistickým vojákům. Této mohutné přesile se jen těžko dalo vzdorovat a po necelých 7 hodinách boje, kdy místnost krypty byla rozstřílena a následně zaplavena se 4 parašutisté zabili střelou do hlavy, ostatní 3 zemřeli na následky těžkých zranění po zasažení nacisty.


Teď něco k samostatné návštěvě tohoto památečního místa. Vchod do krypty se nachází pod schody chrámu. Když vejdete, ocitnete se v malé místnosti, kde se nachází předměty zemřelých mužů, které byly nalezeny v chrámu, několik panelů, na kterých je popsána historie nejen o této události. Nalezneme zde také pultík, za kterým je milá slečna, která ráda poskytne informace. Další možnost je si u pultu zakoupit i nějaký ten suvenýr.

Za touto místnosti už však nalezneme samostatnou kryptu. A je to opravdu, opravdu velmi silné místo. Když si v hlavě promítnete, co se zde událo. Když ani nemáte ponětí jaké to muselo být, jít na jistou smrt. To místo na vás dýchne svou hlubokou atmosférou. Naleznete zde další panely s informacemi o události a také busty s tvářemi zemřelých mužů a různá přáníčka a dopisy od lidí, které chtěli vyjádřit svůj dík a obdiv, alespoň takto.

Rozhodly jsme se zajít se podívat ještě na okno, které vede do katakomb, a ještě zde po několika letech jsou vidět hluboce zasazené díry od kulek ze zbraní, které byly použity.



Toto místo je opravdu obrovským zážitkem. Velice hlubokým … a my vám opravdu doporučujeme ho navštívit.

Jednotlivé názory na místo:

Já osobně jsem na tyto místa dost citlivá a cítím tu energii toho co se tam stalo, takže z tohoto pohledu mi tam bylo nepříjemně ale na druhou stranu to bylo zajímavé, člověk si uvědomí, jaké má štěstí, v jaké době žije.
Káťa

Můj první dojem byl zvláštní, přišlo mi to hrozně malé, jen pár expozic. A pak se mi podařilo objevit tu kryptu! Konečně jsem našla to, co jsem očekávala. Tu místnost, kde se to odehrálo. Bylo opravdu zajímavé, že tam byly ty parašutisti vyobrazení v sochách. U těch schodů bylo trefně napsáno, že to byl ten vchod, kudy je přepadli. Takže i kdyby někdo pochyboval, tak ho ta cedulka ujistí . I popis, jak umřeli byl silným zážitkem. Co mě opravdu potěšilo, byla milá slečna u vchodu, která nám zde povolila fotografovat.
Jítí

Z důvodů toho, že jsem o tom nikdy neslyšela, to bylo pro mě moc zajímavé. Mám ráda, když navštěvuji místa s nějakou historii, a tahle na mě působila opravdu velkým dojmem. V té, pro nás, tajné místnosti (kryptě) co objevila Jíťa byla zvláštní a taková silná atmosféra a neočekávala jsem, že tam budou i jejich busty. Byla jsem velmi překvapená, kolik lidí toto místo navštívilo ráno.
Eli

Toto místo jsem chtěla navštívit už dříve, díky knize Romeo, Julie a Tma od Jana Otčenáška, kde se o události zmiňuje. Po vstupu do místnosti s panely se mě zmocnila jistá úzkost, jenže pak, po vstupu do krypty, to bylo úplně něco jiného. Nejen úzkost, ale dopadla na mě i ta tíha té události, která se zde udála. Věřte mi, slovy se to vyjádřit opravdu nedá. Ta husí kůže, která vám naskočí jen z té představy je hrozná. Možná je trochu škoda, že jsme tak krásný den, začaly smutně, ale za mě by o tomto měl vědět každý. Takhle zasažená smutkem jsem už opravdu dlouho nebyla a nepomohlo mi k tomu ani to, že jsem si přečetla detailně o této události, pustila film ANTHROPOID, který opravdu vřele doporučuji, i když je v něm pár odchylek od skutečnosti, a nakonec si vybrala pro vás sepsat tento článek. Nezapomeňte na historii a nedovolme, aby se toto v budoucnu ještě někdy stalo.
Verča

Závěrem chceme říci, že se jedná o velmi silné téma a je nám jasné, že tento článek není pro každého i tak si myslíme, že by se historie, zvlášť tak hrozná a pro náš národ tak těžká měla připomínat a nemělo by se nikdy zapomenou, jaká zvěrstva se zde děla. Kolik strachu zde bylo a kolik odvážných lidí položilo svůj život za tuto krásnou zemi. Čest jejich památce.


Navštívil jste někdo toto místo ? A jaký dojem zanechala tato památka na vás? A jak na vás působí taková místa? Napište nám to dolů do komentářů.

Pokud máte zájem tento chrám navštívit, tak nezapomeňte nahlédnout na oficiální stránky katedrály , nebo přímo krypty , kde se můžete dozvědět mnoho informací.


Holky ze Zážitky na 4 

Žádné komentáře:

Okomentovat